MØT SISSEL – STABILITETEN SELV
Kunne du tenke deg å vaske et hotellrom hvor det har vært en coronapasient som har oppholdt seg? Endevende rommet slik at det blir smittefritt, selv om det innebærer å ta av laken så virus fyker gjennom lufta? Sissel Hegelstad gjør det i dag. Sissel er en av de beste vi har. Hun er Serviceleder i ProClean, men i dag gjør hun grovarbeidet selv. Hun tar ansvar. Hun tar støyten. Bli kjent med Sissel og hør hva hun synes om de oppdragene vi får nå i denne uvanlige tiden:
SMITTEVASK OG COVID-19
En av våre oppdragsgivere har bedt oss om assistanse i forbindelse med det pågående Covid-19 utbruddet. Pasienter er innkvartert i total karantene. Hvor de kommer fra, hvor de skal, det vet Sissel lite om. Vi har fått i oppdrag å desinfisere flere rom hvor Covid-19 pasienter har vært i karantene. Det er matpakker utenfor alle dørene i denne gangen. Maten er pakket i papp, det skal brennes etter bruk. Sissel går inn, desinfiserer hele rommet, forsegler alt som skal vaskes eller kastes, drar hjem og tar en dusj! For Sissel er ikke dette noe nytt. Hun har blant annet ansvar for flere renholdere på et lokalt sykehjem hvor det ofte utføres «normal smittevask». Det hun har rengjort i dag føles annerledes. Hele verden er forandret på grunn av dette usynlige viruset. Renhold er satt på agendaen. Dette sier hun selv:
Hva synes du om smittevask av corona?
- Det er krevende. Det er varmt i full vernedrakt, og det er intenst med tanke på alvorlighetsgraden av arbeidet. Det er jo bare et hotellrom, men jeg må være ekstra nøye med alt jeg gjør. Jeg er den første som kommer inn i det rommet etter en total isolasjon på kanskje flere uker. Det er ofte skittent og det er en egen stemning. Du kan tenke deg selv. Først må alt som skal ut, inn i lukkede poser. Laken, kopper og engangsartikler. Så må alt vaskes og desinfiseres. Jeg lar kjemien virke, og fullfører med en overflatevask. Så må jeg ta av engangsdrakten.
Fortell om din bakgrunn:
- Jeg har jobbet i ProClean i 16 år som serviceleder. Det betyr at jeg har ansvaret for at vi gjør jobben som avtalt og er et bindeledd mellom kunde og renholder. Jeg har en travel hverdag som er svært variert. Jeg møter mange mennesker og får nye utfordringer hver uke. Det kan bli hektisk til tider, det må jeg innrømme.
Hva motiverer deg i denne jobben?
- Det er mange ting. Hos mange av de kundene jeg har, for eksempel sykehjem, så er renhold veldig viktig. Jobben vi gjør der, betyr mye for mange mennesker. Generelt synes jeg renhold er en viktig jobb, og det er synd at det blir nedvurdert og at corona må til. Ellers setter jeg pris på det å gjøre en god jobb, med svært synlige resultater og fornøyde kunder. Alt som er utfordrende og annerledes gjør hverdagen kjekk. Det å lære opp nye er også givende. Jeg møter mange hyggelige mennesker fra hele verden, og jeg lærer mye om forskjellige kulturer. Faglig utvikling er også viktig for meg.
Hvordan jobber du med HMS?
- Det er helt nødvendig å jobbe målrettet med HMS. Så i tillegg til selvfølgelig å oppdatere seg når det er nødvendig, så går det mye i å stadig gi påminnelser. Rett og slett å ha fokus!
Hverdagshelt!